"MAAF YA.........UNTUK DIKALANGAN BUKAN ISLAM SAHAJA"......

Isu Allah tunjukkan BN jaga kepentingan Melayu berbanding negara,kata pengkritik

Isu Allah tunjukkan BN jaga kepentingan Melayu berbanding negara, kata pengkritik

Barisan Nasional (BN) hanya dilihat sebagai sebuah kerajaan berpaksikan Umno – yang hanya menjaga kepentingan dan kebajikan orang Melayu semata-mata – khususnya di luar bandar, kata para penganalisis terhadap pendirian tidak jelas Putrajaya mengenai isu-isu pertikaian antara agama di Malaysia.
Serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) di sebuah pusat penyebaran bible semalam menyebabkan kemarahan di kalangan Kristian tetapi ia hanya membuatkan Putrajaya meminta semua pihak bertenang ekoran isu penggunaan perkataan Allah, dan biarlah kerajaan yang mengambil tindakan tegas untuk terus menghentikan keresahan dalam hubungan antara agama.
Pengarah Merdeka Center Ibrahim Suffian (gambar) berkata kepimpinan negara terikat kepada senario politik semasa kerana kerajaan pusat pimpinan BN mempunyai perwakilan Umno yang lebih kukuh selepas pilihan raya umum ke-13 lalu.
"Jadi bagi kepimpinan politik yang ada, kepentingan Melayu menjadi keutamaan.
"Pada masa yang sama, pemimpin Umno merasakan bahawa mereka mempunyai sokongan kuat dari luar bandar dan cara paling mudah untuk mengekalkan sokongan luar bandar adalah dengan mengekalkan dasar pro-Melayu dan pro-Islam," kata penyelidik itu kepada The Malaysian Insider.
Dalam pilihan raya umum 5 Mei lalu, BN memenangi 133 daripada 222 kerusi persekutuan, memberikan tambahan tujuh kerusi kepada Pakatan Rakyat (PR) berbanding Pilihan Raya 2008.
Mereka juga kehilangan undi popular, apabila mendapat hanya 47% berbanding pembangkang 51%.
Bagaimanapun, Umno, yang mengetuai BN, memenangi 88 kerusi, meningkat daripada 79 sebelum ini, kerana sokongan daripada Melayu luar bandar dan Bumiputera.
Ibrahim berkata dengan Putrajaya terpaksa membuat keputusan tidak popular untuk mengukuhkan ekonomi negara, keutamaan mereka telah bertukar menjadi menjaga kepentingan  parti serta kepimpinan negara dan bukan lagi kepentingan negara ini.
"Memandangkan politik perkauman begitu tertanam dalam masyarakat kita, adalah lebih mudah menolak  kepentingan negara dari kepentingan kaum atau kepentingan komunal,"kata beliau.
Penganalisis politik Dr Oh Ei Sun berkata, ahli-ahli politik sering terperangkap antara dua kepentingan utama kerana kenaikan mereka bergantung kepada "elemen supremacist" dalam parti masing-masing.
"Jadi, walaupun mereka menyedari betapa seriusnya isu perkauman, mereka tidak mampu mengambil tindakan drastik kerana ia boleh menjatuhkan mereka dengan  dramatik," kata penganalisis  dari Sekolah pengajian antarabangsa S. Rajaratnam, Singapura.
Bagaimanapun, Oh yakin kepentingan negara akan diguna pakai kerana majoriti penduduk tidak menyokong kepada apa-apa pandangan supremacist.
Penganalisis politik Khoo Kay Peng (gambar) pula berkata, beliau tidak percaya apa yang berlaku ke atas ketegangan antara agama dan Putrajaya seolah-olah kurang bertindak tegas adalah tabir untuk mengalihkan perhatian rakyat dari isu yang lebih mendesak seperti kos sara hidup yang meningkat akibat pengurangan subsidi dan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan.
Ini kerana setiap isu akan memberi kesan yang berbeza pada berlainan kumpulan, katanya.
Beliau memberi contoh bagaimana sesetengah rakyat Malaysia mungkin lebih lama marah terhadap kenaikan harga dan bukan penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam.
Apa yang kerajaan perlu buat, Khoo mencadangkan untuk menyediakan arahan, sederhana dan datang dengan penyelesaian yang kukuh.
"Berhenti menjadi senyap adalah baik tetapi pada masa yang sama, jangan tambahkan lagi masalah dalam isu ini sehingga ia tidak ada penghujungnya,"katanya.
Ketegangan tercetus sebaik sahaja Malaysia memasuki tahun baru apabila Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) membuat serbuan terhadap pejabat Persatuan Bible daripada (BSM) di Damansara Kim, Selangor, petang semalam ekoran desakan oleh seorang pemimpin kanan Katolik bahawa Kristian boleh menggunakan perkataan Allah.
Semasa serbuan itu, 300 salinan Bible berbahasa Melayu dan Iban telah dirampas, dan presiden BSM Lee Min Choon dan pengurusnya Sinclair Wong ditahan sebelum dilepaskan pada jam 4 petang.
Pelbagai kumpulan Islam juga telah meminta tindakan diambil terhadap editor mingguan Katolik, Herald, Rev Father Lawrence Andrew yang telah berkata bahawa gereja-gereja Katolik di Selangor akan terus menggunakan nama Allah dalam perkhidmatan hujung minggu yang dibuat dalam Bahasa Malaysia terutamanya majlis yang dihadiri oleh penganut Kristian dari Sabah dan Sarawak.
Komen Andrew dibuat berikutan kenyataan pengarah baru Jais, Ahmad Zaharin Mohd Saad, yang telah berkata bahawa pihak berkuasa agama akan merangka senarai gereja di  Selangor sebelum menulis untuk meminta mereka mematuhi Enakmen Agama Bukan Islam Selangor (Kawalan Penyebaran Di kalangan umat Islam) Enakmen 1988.
"Kami akan menulis kepada semua gereja-gereja di Selangor agar  menghormati undang-undang yang ada berhubung dengan ini," beliau dipetik sebagai berkata.
Enakmen, yang telah diluluskan oleh semasa kerajaan Barisan Nasional itu, melarang bukan Islam di Selangor daripada menggunakan 35 frasa Bahasa Arab termasuk "Allah", "Nabi", "Injil" dan "InsyaAllah".
Penyataan Andrew menyebabkan kegemparan di kalangan pelbagai pertubuhan bukan kerajaan, yang antara lain, tindakan beliau dikatakan bukan sahaja mencabar sensitiviti orang Islam, tetapi juga yang tidak menghormati undang-undang.
Umno Selangor mengugut untuk membuat bantahan di semua gereja pada hari Ahad ini kecuali paderi itu memohon maaf kerana berkata Kristian boleh menggunakan perkataan "Allah", lapor jurucakap Umno, Utusan Malaysia semalam.
Datin Paduka Marina Mahathir, anak perempuan perdana menteri paling lama berkhidmat Tun Dr Mahathir Mohamad, juga mengecam Putrajaya semalam kerana berdiam diri mengenai isu-isu yang memberi kesan kepada perbalahan di negara ini.
Dalam "Musings", kolum beliau dalam akhbar berbahasa Inggeris The Star, Marina berkata kepimpinan negara boleh melaungkan perpaduan, namun diam terhadap kenyataan sensitif yang dibuat oleh pihak-pihak tertentu.
"Apakah jenis kepimpinan yang kita ada yang hanya di mulut menyebut kesederhanaan dan perpaduan, namun sama sekali tidak berbuat apa-apa terhadap kenyataan melampau yang bukan sahaja dibuat oleh apa yang dipanggil badan bukan kerajaan, tetapi juga oleh pemimpin kerajaan?"
"Adakah mereka sedar atau takut? Dan jika mereka takut, mengapa?" tanya beliau. – 3 Januari, 2014.