Kerajaan berpeluang menjernihkan keadaan berhubung penggunaan kalimah Allah oleh penganut Kristian dalam kes di Mahkamah Tinggi yang akan didengar esok, kata Gereja Sidang Injil Borneo (SIB).

Dengan membuat pengisytiharan berhubung hak gereja menggunakan kalimah Allah, Presiden SIB Jerry WA Dusing berkata, kerajaan berpeluang menunjukkan ketelusan hati dalam menegakkan hak bumiputera yang beragama Kristian.

Ia patut menjadi kes untuk penutur bahasa Malaysia bumiputera Kristian, kata Dusing (kiri), tidak kira sama ada mereka menetap di Sabah, Sarawak atau semenanjung.

"Kes yang kita mulakan di Mahkamah Tinggi, yang berbangkit daripada rampasan bahan-bahan Sekolah Ahad kami, memberikan peluang keemasan bagi kerajaan menjelaskan perkara sebenar...

"(Kes ini) tidak perlu jika persetujuan bersama boleh disepakati (berhubung pengisytiharan penggunaan kalimah Allah oleh gereja)," kata Dusing.

Antara cadangan dimajukan oleh SIB untuk penyelesaian, supaya pekeliling Kementerian Dalam Negeri pada 1968 dipinda dengan membuang perkataan Allah daripada senarai yang tidak boleh digunakan oleh bukan Islam untuk penerbitan.

SIB juga memohon pelaksanaan "penyelesaian 10 perkara" yang membenarkan penggunaan kalimah Allah dalam Alkitab dan berusaha ke arah "penyelesaian adil" sementara m